السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PESANAN NABI S.A.W.
"Sesiapa menempuh satu perjalanan untuk mencari suatu ilmu, Allah akan memudahkan untuknya jalan ke syurga" (Hadis riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.)

Saturday, August 30, 2008

ZAKAT FITRAH (2)

Hikmah zakat fitrah

Hikmah zakat fitrah dapat kita fahami dari satu hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu ‘Abbas yang menyebutkan; “Rasulullah telah mewajibkan zakat fitrah untuk menyucikan orang berpuasa dari perkara sia-sia dan ucapan-ucapan kotor dan juga sebagai makanan kepada fakir miskin”. (Riwayat Imam Abu Daud , Ibnu Majah dan al-Hakim)

Berdasarkan hadis ini, terdapat dua tujuan utama Rasulullah mewajibkan zakat fitrah;

1. Sebagai pembersihan bagi orang yang berpuasa; iaitu untuk menampung kekurangan puasa mereka yang mungkin disebabkan oleh perkara-perkara sia-sia dan perkataan-perkataan keji yang mereka lafazkan semasa sedang berpuasa sama ada disedari atau tidak disedari. Seorang ulama’ bernama Waki’ bin al-Jirah berkata; “Zakat fitrah bagi puasa Ramadhan seumpama sujud sahwi bagi solat di mana ia membaiki kekurangan puasa sepertimana sujud sahwi membaiki kekurangan solat”. (al-Iqna’, jil. 1, hlm. 324)

2. Sebagai bantuan untuk orang miskin; iaitu untuk membantu mereka sekadar yang terdaya agar mereka dapat sama-sama bergembira dan menikmati makanan tatkala berhari-raya.

Dalam satu hadis yang lain, Ibnu ‘Umar menceritakan; “Rasulullah s.a.w. telah mewajibkan zakat fitrah dan baginda berpesan; “Cukupkanlah mereka (yakni orang-orang fakir miskin) pada hari ini (yakni hari raya puasa)””. (Riwayat Imam al-Baihaqi dan Daruqutni/lihat hadis ini dalam Nailul-Authar, Imam asy-Syaukani, bab Zakat al-Fitri)

No comments: