السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PESANAN NABI S.A.W.
"Sesiapa menempuh satu perjalanan untuk mencari suatu ilmu, Allah akan memudahkan untuknya jalan ke syurga" (Hadis riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.)

Wednesday, June 18, 2008

CIRI-CIRI SOLAT SEMPURNA

Apa yang dimaksudkan dengan solat yang sempurna?

Iaitu solat yang dilakukan dengan memenuhi segala rukun-rukun dan sunat-sunatnya dalam keadaan tenang, khusyuk dan penuh penumpuan. ciri-ciri solat yang sempurna ialah;
1. Orang yang melakukannya meyakini bahawa solat yang dilakukannya adalah sebagaimana solat Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-.
2. Setiap pergerakan di dalamnya dilakukan dengan toma’ninah (tenang, tertib, sopan dan tidak tergesa-gesa).
3. Lidah menyebut dengan elok dan fasih bacaan-bacaan di dalam solat terutamanya ayat-ayat al-Quran.
4. Bacaan-bacaan di dalam solat difahami maknanya sama ada bacaan itu berupa ayat-ayat al-Quran, zikir atau doa kerana memahami makna membawa kepada penghayatan terhadap apa yang dibaca itu.
5. Hati dalam keadaan khusyuk dan memberi penumpuan kepada solat iaitu tidak lalai atau alpa.

Apa hukum mengetahui kaifiyat solat Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-? Bagaimana caranya?

Hukumnya adalah wajib kerana Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam- bersabda (dalam bentuk perintah); “Kerjakanlah solat sama sebagaimana kamu melihat aku mengerjakan solat”. (Riwayat Imam al-Bukhari dari Malik bin al-Huwairith –radhiyallahu ‘anhu-)

Untuk mengetahui kaifiyat solat Nabi, caranya ialah melalui riwayat-riwayat yang soheh dari para sahabat yang menceritakan bagaimana Nabi mengerjakan solat bermula dari niat dan takbiratul-ihram hinggalah kepada memberi salam.

Apa persediaan yang perlu dilakukan sebelum menunaikan solat?

1. Bersih dari hadas dan najis.
2. Memakai pakaian menutup aurat
3. Memastikan telah masuk waktu jika solat yang hendak dikerjakan itu solat fardhu atau solat sunat yang berwaktu seperti dhuha atau sebagainya.
4. Memastikan arah qiblat.
5. Persediaan batiniyah; iaitu melapangkan hati dan akal fikiran dari segala urusan dunia dan memberi tumpuan kepada solat sahaja.

Apa akibatnya jika solat tidak dilakukan dengan sempurna?

Menyebabkan solat tidak sah jika yang tidak disempurnakan itu adalah perkara rukun dan hilang pahala jika yang tidak disempurnakan itu perkara sunat. Di dalam sebuah hadis, Abu Hurairah –radhiyallahu ‘anhu- menceritakan; “Suatu hari Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam- berada di dalam masjid. Masuk seorang lelaki, lalu mengerjakan solat. Kemudian ia datang kepada baginda dan memberi salam. Setelah menjawab salamnya, baginda berkata kepadanya; ‘Ulangi semula solat kamu. Sesungguhnya kamu belum mengerjakan solat’…” (Riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim). Hadis ini menunjukkan kepada kita bahawa solat yang dilakukan tanpa memenuhi rukun-rukunnya sama seperti tidak melakukannya, kerana itu disuruh oleh Nabi supaya mengulanginya semula.

8 comments:

Unknown said...

Salam,

bagaimana kiranya setiap kali ketika sedang solat di pertengahannya terkeluar air/air kencing dari kemaluan (kerana penyakit).

Harap perjelaskan.

TK ustad

Anonymous said...

saya dah tanya jakim tentang berhadas dalam solah. Jika ianya selalu berlaku ataupun lebih menyukarkan bagi seseorang itu(contohnya sedang dalam jemaah Jumaat,sakit,etc), di maafkan. Manakala di tatkala senang atau mampu,hukumnya adalah harus mengambil semula wudhu'. Tapi ini semua Imam yang cakap dan sekadar tasauf. Tak ada hukum bulat-bulat dari Nabi tentang ini.Cuma yakin tuhan ampunkan kerana dia Maha pengampun.

Juga tentang kentut juga ada hadisnya..."jika selama ia tidak berbunyi atau berbau, maka jangan ditegur."

Wallahualam.

ciyaNn said...

Salam Ustaz..

Saya nak bertanya. bagaimana hendak melangsungkan sujud sahwi dengan sempurna. dan pada waktu bila ia perlu dilakukan dan apakah bacaannya. boleh tolong saya caranya dengan tertib..terima kasih ustaz.

Unknown said...

masya ALLAH.. Gud info

Unknown said...

masya ALLAH.. Gud info

my_maf14 said...

Salam Ustaz,

Bagaimana sekiranya ketika sedang solat terkeluar angin daripada lubang faraj?

zuly said...

Salam ustaz
Jika imam membaca surah terlalu panjang selepas al fatihah dlm solat, bolehkah kita mengikut bacaan imam atau bertasbih di dlm hati.?ini untuk mengelakkan makmum daripada tidak kusyuk dlm solat.
Harap penjelasan ustaz.tq

Unknown said...

Assalamualaikum,adakah sah solatnya selama ini jika dia membaca al fatihah tetapi tidak lengkap ayatnya dan dia tidak menyedarinya?