السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PESANAN NABI S.A.W.
"Sesiapa menempuh satu perjalanan untuk mencari suatu ilmu, Allah akan memudahkan untuknya jalan ke syurga" (Hadis riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.)

Monday, July 7, 2008

PUASA (SAHUR)

Apakah yang disunatkan sebelum berpuasa?

Disunatkan bersahur sama ada puasa yang ingin dilakukan itu puasa wajib atau puasa sunat. Sabda Nabi s.a.w.; “Bersahurlah kerana dalam sahur itu ada barakah” (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Anas r.a.).

Apa makna bersahur?

Bersahur bermakna menikmati makanan sebelum terbit fajar sebagai persediaan untuk bepuasa. Pahala bersahur diperolehi dengan semata-mata makan atau minum walaupun seteguk air. Sabda Rasulullah; “Bersahurlah walaupun dengan seteguk air” (HR Ibnu Hibban dan Abu Ya’la dari Anas r.a.)

Bila bermulanya waktu bersahur?

Waktu bersahur bermula dari tengah malam dan berterusan hingga terbit fajar sodiq (yakni masuk waktu subuh). Sunat melambatkan sahur kerana Nabi s.a.w. bersabda; “Senantiasalah umatku berada dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka dan melambatkan sahur” (HR Imam Ahmad dari Abu Zarr r.a.).

Mengikut sunnah Nabi s.a.w., jarak masa terbaik antara berhenti bersahur dan masuk subuh ialah kira-kira tempoh membaca 50 ayat al-Quran. Ini sebagaimana hadis dari Anas r.a. yang diceritakan; Zaid bin Sabit r.a. berkata; “Kami bersahur bersama Nabi s.a.w., kemudian kami mengerjakan solat subuh”. Aku (yakni Anas) berkata; “Berapa jarak masa antara azan subuh dan bersahur itu?”. Zaid menjawab; “Kira-kira 50 ayat”. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim).

No comments: